lørdag 28. mai 2011

Helgens påfunn: Øredobber!

Hei!
I mitt forrige innlegg kunne dere se at min gode venn Elise gav meg noe i gave som jeg aldri hadde sett før. Spennende var det, men før jeg kunne ta det  bruk måtte jeg vente på den rette inspirasjonen. Lite visste jeg om at den var veldig nær! På samme dag som Elise dro kom min kjære Thor Erik hjem fra Trondheim. Heldig som jeg er fikk jeg gaver også av ham (jeg skjønner at dette kan virke rart, men jeg lover at jeg bare er veldig glad i overraskelser og det absolutt ikke er noe kjøpepress inne i bildet!). Blant annet kom han hjem med disse to øredobbparene til meg! Min kjære snille Thor Erik, han vet at jeg elsker sånn dilldall! Og ikke nok med det, men disse er kjøpt i en liten butikk  Trondheim som jeg har vært i en gang og som jeg rett og slett ble litt forelska i. Ingrid Riddervold står for designet og hun er helt sinnsyk på gjenbruk av alt mulig rart i en retro/nostalgisk stil! Sjekk ut http://www.jippijei.blogg.no/ for info og inspirasjon!

Nok om det, her er øredobbene Thor Erik gav meg :)

Jeg likte dem kjempegodt og ble selvfølgelig veldig glad for min kjæres generøsitet og gode smak! Da jeg først snudde dem rundt og skjønte at dette faktisk var noe som jeg også kunne klare å lage ble jeg gira!

På baksiden ser jeg at det nemlig bare er en metallknapp som det er festet stoff på og limt en øredobblås bakpå. Det ene paret (ikke på bildet) var enkelt og greit et par kule knapper, og DET må vel de fleste klare. Det andre paret derimot (på bildet) krever en smule mer tålmodighet og litt utstyr. Det er her det begynner å bli kult for nettopp det utstyret hadde jeg jo fått av Elise! (som jeg forøvrig ikke tror at tenkte umiddelbart på øredobblaging da hun kjøpte det :)

Vel, nå var det klart, utstyret hadde jeg, alt jeg trengte var øredobblåser. En kjapp sykkeltur fikset det :) Så var det klart for å teste min egen øredobbproduksjon!

Utstyret jeg brukte:

Jeg lærer stadig, neste gang skal jeg ta bilde av utstyret FØR jeg har brukt opp materiale! Men her er enda litt gjen.. I tillegg til dette fant jeg ut etter hvert at jeg også trengte en liten bolle vann til å bløte stoffet med.

Til testing brukte jeg noe av det stoffet jeg allerede har liggende.

Hobbyrot, det beste rotet jeg vet! ;)

Her er øredobbene ferdige, men limen må tørke i 24 timer.


SÅ, endelig resultat! Hjemmelagde øredobber!!! :)


Konklusjon: Dette var gøy og veldig enkelt! Det eneste minuset er at de tørker sent, men mulig du kan bruke en mer hurtigtørkende lim. Jeg fikk i farten bare tak i knapper i 19mm og 23 mm, men her kan alle størrelser brukes. Viktig å passe på hvordan baksiden på knappen ser ut, den må ikke bli for tykk!

Nå skal jeg ikke lenger bare se etter garn og fine strikke/hekleoppskrfter, nå skal jeg defintivt ha øynene med meg etter fine stoffer når jeg er rundt om kring!

Monica

4 kommentarer:

  1. De va dritkule! :) Kjekt å se at du har blogg :)

    SvarSlett
  2. Genialt Mokki! Så kreativt og enkelt! Ka knappar brukte du? Måtte du ha sånne i metall? De har vertfall mange av dei på "Stoff og Stil"! :D Glede meg t å se mær av detta, og ikkje minst reisa på kreativ shopping i sommar! :):):)

    SvarSlett
  3. Ååh, de blei rett og slett kjempesøte! Nå kan du jo produsera øyredobbar t etthvert antrekk! :)

    SvarSlett
  4. så fantastisk genialt! så fine :)

    SvarSlett